Töölön Osakeyhtiötoimisto Oy

View Original

Osakeyhtiön perustaminen ja ALV: Tiedä ainakin nämä asiat

Yrittäjien tulee tuntea arvonlisäveron (ALV) perusteet, sillä se on yksi tärkeimmistä veroista yritystoiminnassa Suomessa. Arvonlisäverorekisteriin (ALV-rekisteri) liittyminen on olennainen vaihe yrityksen perustamisessa ja toiminnassa. Tässä artikkelissa käsitellään arvonlisäveron merkitystä, sen laskemista, ilmoittamista ja maksamista. Lisäksi käymme läpi, miten arvonlisävero vaikuttaa yrityksesi hinnoitteluun ja kassavirtaan. 

Muita tärkeitä rekistereitä, joihin yrityksen tulee usein liittyä, ovat Kaupparekisteri, EPR-rekisteri ja työnantajarekisteri. Näihin rekistereihin liittyminen varmistaa, että yritys noudattaa lakisääteisiä velvoitteitaan ja toimii asianmukaisesti. 

Sisällysluettelo:

See this content in the original post

Arvonlisävero on kulutusvero, joka lisätään tuotteiden ja palveluiden hintaan ja tilitetään valtiolle. Suomessa ALV;n yleinen verokanta on 24 % (yleinen arvonlisäverokanta nousee 24 prosentista 25,5 prosenttiin 1.9.2024 alkaen), mutta alennettuja verokantoja, kuten 14 % ja 10 %, sovelletaan tiettyihin tuotteisiin ja palveluihin. Arvonlisävero on läpikulkuvero, mikä tarkoittaa, että yrittäjä perii veron asiakkailtaan ja tilittää sen valtiolle. Tässä kannattaa huomioida, että voit vähentää liiketoimintaan liittyvien hankintojen arvonlisäveron omasta arvonlisäverosta. Tämä tekee arvonlisäverosta neutraalin veron yritykselle, koska lopullisen verorasituksen kantaa aina kuluttaja. 

See this content in the original post

Kuvitellaan tilanne, jossa Maija pyörittää omaa yritystään ja on juuri rekisteröitynyt arvonlisäverovelvolliseksi. Maija ostaa toimistotarvikkeita, joiden hinta on 100 euroa (sisältäen ALV 24 %). Hän alkaa pohtia, kuinka paljon nämä tarvikkeet todellisuudessa maksavat hänen yritykselleen. 

Pysähdy tähän ja koita laskea tuotteiden veroton hinta itse! 

… 

Jos Maija ajattelee, että 100 € - 24 € = 76 euroa olisi veroton hinta, hän tekee yleisen virheen! Todellisuudessa tarvikkeiden veroton hinta on 100 € / 1,24 ≈ 80,65 euroa. Maija maksaa siis kassastaan ensin koko 100 euroa, mutta hän voi myöhemmin vähentää tästä arvonlisäveron osuuden, joka on 19,35 euroa (80,65 € * 0,24), omasta tilitettävästä arvonlisäverostaan. 

Näin ollen, vaikka Maija maksaa aluksi 100 euroa, vähentämisen jälkeen todellinen kustannus hänen yritykselleen on 80,65 euroa. Tämä esimerkki auttaa Maijaa ja muita yrittäjiä ymmärtämään, miten arvonlisävero vaikuttaa yrityksen kustannuksiin ja kassavirtaan. 

See this content in the original post

Liittyminen arvonlisäverorekisteriin on helppoa ja nopeaa. Uuden yrityksen voi rekisteröidä arvonlisäverovelvolliseksi perustamisilmoituksen yhteydessä YTJ-palvelussa. Jo olemassaoleva yritys voi liittyä arvonlisäverorekisteriin tekemällä muutosilmoituksen samassa palvelussa. Verohallinto käsittelee ilmoituksen, ja hyväksynnän jälkeen yritys on rekisteröity arvonlisäverovelvolliseksi. Rekisteröitymisen jälkeen yritys voi alkaa periä ja tilittää arvonlisäveroa lakisääteisesti. 

See this content in the original post

Lähtökohtaisesti kaikki liiketoimintaa harjoittavat yrittäjät ja yritykset ovat arvonlisäverovelvollisia, mikä tarkoittaa, että heidän on rekisteröidyttävä ALV-velvollisiksi ja perittävä arvonlisäveroa myymistään tuotteista ja palveluista. Poikkeuksena ovat yritykset, joiden liikevaihto on alle 15 000 euroa vuodessa. Nämä pienet yritykset voivat kuitenkin hakeutua vapaaehtoisesti arvonlisäverovelvollisiksi, mikä voi olla hyödyllistä, jos yrityksellä on merkittäviä vähennyskelpoisia ostoja. On tärkeää huomata, että arvonlisäverovelvollisuus koskee myös tilanteita, joissa yrittäjä harkitsee osakeyhtiön ostamista. Vaikka itse osakeyhtiön ostaminen on arvonlisäverotonta, uuden omistajan tulee olla tietoinen yrityksen ALV-velvollisuuksista ja mahdollisista muutoksista, joita yrityskauppa voi tuoda arvonlisäverotukseen. On olemassa kuitenkin joitain liiketoimintamalleja, joissa ALV-rekisteröinti ei ole pakollista (mm. lääkärien henkilöstövuokraus, osakekauppa, yms.). 

See this content in the original post

Suomessa on neljä arvonlisäverokantaa, jotka vaihtelevat tuotteiden ja palveluiden mukaan: yleinen verokanta, alennettu verokanta, toinen alennettu verokanta ja nollaverokanta. 

  1. Yleinen verokanta (24 %): 
    Tämä verokanta koskee suurinta osaa tuotteista ja palveluista, kuten vaatteita, elektroniikkaa ja huonekaluja. Yleistä verokantaa sovelletaan aina, ellei tuotteelle tai palvelulle ole määritelty erikseen alennettua verokantaa. 

Huom. yleinen arvonlisäverokanta nousee 24 prosentista 25,5 prosenttiin 1.9.2024 alkaen.

  1. Alennettu verokanta (14 %): 
    Alennettua verokantaa sovelletaan elintarvikkeisiin ja ravintolapalveluihin. Tämä sisältää myytävät ruoka-aineet, juomat (pois lukien alkoholi ja tupakka) sekä ravintola- ja catering-palvelut. 

  2. Toinen alennettu verokanta (10 %): 
    Tähän verokantaan kuuluvat kulttuuriin, liikuntaan ja matkailuun liittyvät palvelut, kuten kirjat, lääkkeet, liikuntapalvelut, julkinen liikenne, majoituspalvelut sekä pääsyliput kulttuuri- ja urheilutapahtumiin. 

  3. Nollaverokanta (0 %): 
    Nollaverokanta koskee arvonlisäverosta vapautettuja tuotteita ja palveluita, kuten kansainvälinen kauppa, tietyt terveyden- ja sairaanhoitopalvelut sekä koulutuspalvelut. Osakeyhtiön ostaminen on myös arvonlisäverosta vapaata, mikä tekee osakekaupoista verottomia. 

Yrittäjän tulee tietää, mikä verokanta soveltuu hänen tuotteisiinsa ja palveluihinsa. Väärän verokannan soveltaminen voi johtaa lisäkustannuksiin ja sanktioihin. Verokantojen tarkistaminen säännöllisesti on tärkeää, jotta yritys toimii ajantasaisesti ja lakien mukaisesti. 

See this content in the original post

Arvonlisävero lasketaan myynnin verottomasta hinnasta. Esimerkiksi, jos tuotteesi veroton hinta on 100 euroa ja ALV-kanta on 24 %, lisätään hintaan 24 euroa arvonlisäveroa, jolloin verollinen hinta on 124 euroa. Tämä laskutapa on keskeinen jokaiselle yrittäjälle, sillä verollinen hinta on se, jonka asiakas maksaa. On tärkeää huomata, että arvonlisäveroa ei lisätä vain lopulliseen hintaan, vaan myös kaikkiin väliportaisiin tuotantoketjussa. Jokaisessa vaiheessa myyjä perii veron ostajalta ja tilittää sen valtiolle. Näin veroketju muodostuu, ja lopulta koko verotaakka siirtyy loppukuluttajalle. 

See this content in the original post

Kuvitellaan, että Pekka omistaa pienen yrityksen ja ostaa tuotteita, joiden veroton hinta on 230 euroa. Pekka haluaa tietää, mikä on tuotteiden kokonaishinta ALV:n kanssa kun tiedetään, että ALV on tässä tapauksessa 24 %. 

Pekka voi laskea verollisen hinnan seuraavasti: 

Verollinen hinta = Veroton hinta × (1 + ALV prosenttina) 

Verollinen hinta = 230 € × 1,24 = 285,20 € 

Näin ollen tuotteiden kokonaishinta ALV:n kanssa on 285,20 euroa. Tämä auttaa Pekkaaymmärtämään, kuinka paljon hän joutuu maksamaan tuotteista kokonaisuudessaan, kunarvonlisävero lisätään verottomaan hintaan.

See this content in the original post

Arvonlisäveron ilmoittaminen ja maksaminen tapahtuu säännöllisesti, yleensä kuukausittain, neljännesvuosittain tai vuosittain yrityksen liikevaihdosta riippuen. ALV-ilmoitus tehdään Verohallinnolle sähköisesti OmaVero-palvelussa. On tärkeää pitää tarkkaa kirjanpitoa myynneistä ja ostoista, jotta arvonlisäverot voidaan ilmoittaa oikein ja ajoissa. Myyntien arvonlisävero ilmoitetaan ja maksetaan valtiolle, ja ostoista vähennettävä vero vähennetään myynneistä perittävästä verosta. Näin syntyy tilitettävä arvonlisävero, joka maksetaan Verohallinnolle. Mikäli yrityksellä on enemmän vähennettäviä veroja kuin perittyjä veroja, Verohallinto palauttaa ylimääräisen arvonlisäveron yritykselle. 

Ilmoituksen vaiheet: 

  1. Laske myynneistä perittävä arvonlisävero. 

  2. Laske ostoista vähennettävä arvonlisävero. 

  3. Vähennä ostoista vähennettävä vero myynneistä perittävästä verosta. 

  4. Ilmoita ja maksa erotus Verohallinnolle. 

See this content in the original post

Yrityksesi voi vähentää liiketoimintaan liittyvien hankintojen sisältämän arvonlisäveron, mikä vähentää tilitettävän arvonlisäveron määrää ja parantaa yrityksen kassavirtaa. Tämä vähennyskelpoisuus koskee kaikkia hankintoja, jotka ovat suoraan yritystoiminnan käytössä, kuten raaka-aineet, tarvikkeet, kalusto ja palvelut. On kuitenkin tärkeää, että vähennettävät ostot ovat

nimenomaan liiketoimintaa varten, ei henkilökohtaiseen käyttöön. Lisäksi kaikki kuitit ja tositteet näistä hankinnoista tulee säilyttää kirjanpitoa varten. 

Esimerkki vähennyksestä: 

  • Ostat toimistotarvikkeita 124 eurolla (sisältäen 24 euroa ALV:a). 

  • Veroton hinta on 100 euroa, ja voit vähentää 24 euroa arvonlisäveroa omasta tilitettävästä ALV:sta. 

See this content in the original post

Yrittäjän tulee huomioida arvonlisävero hinnoittelussaan, jotta liiketoiminta pysyy kannattavana. Verollinen myyntihinta tulee kattaa sekä tuotteen tai palvelun kustannukset että arvonlisäveron. Tämä tarkoittaa, että myyntihinnan tulee olla tarpeeksi korkea kattamaan kaikki yrityksen kustannukset ja lisäksi mahdollistamaan riittävän katteen. Hinnoittelun osalta on myös tärkeää tiedottaa asiakkaille selkeästi, sisältyykö hinta arvonlisäveron vai ei, jotta asiakkaat voivat tehdä oikean ostopäätöksen. On kuitenkin huomioitava, että joissain tapauksissa, kuten osakeyhtiön ostaminen, arvonlisäveroa ei sovelleta lainkaan. Tällaisissa tilanteissa hinnoittelu perustuu muihin tekijöihin, kuten yrityksen arvoon ja tulevaisuuden tuotto-odotuksiin. 

Hinnoittelun esimerkki: 

  • Tuotteen kustannukset: 50 euroa 

  • Haluttu kate: 50 euroa 

  • Veroton myyntihinta: 100 euroa 

  • Arvonlisävero (24 %): 24 euroa 

  • Verollinen myyntihinta: 124 euroa 

See this content in the original post

Arvonlisäveron maksut ja vähennykset vaikuttavat yrityksen kassavirtaan, joten yrittäjän tulee varautua ALV-maksuihin ja -ilmoituksiin ennakolta. On tärkeää pitää huolta siitä, että tilitettävät arvonlisäverot on aina varattu erilliselle pankkitilille, jotta yritys ei joudu maksamaan veroa omista varoistaan. Tämä auttaa hallitsemaan kassavirtaa ja välttämään tilapäisiä maksuvaikeuksia. 

Kassavirran hallinta: 

  • Seuraa myyntien ja ostojen arvonlisäveroja jatkuvasti. 

  • Varaa tilitettävä ALV erilliselle pankkitilille. 

  • Huolehdi, että ALV-ilmoitukset ja maksut tehdään ajoissa.

See this content in the original post

Arvonlisäveron hallinnointi ja kirjanpito ovat tärkeitä osia yrityksen taloudenhallintaa. Oikein hoidettu ALV-kirjanpito vähentää virheiden riskiä ja varmistaa, että yrityksesi täyttää lakisääteiset velvoitteensa. Yrittäjän kannattaa hyödyntää sähköisiä kirjanpito-ohjelmia, jotka laskevat ja seuraavat arvonlisäveroja automaattisesti, mikä vähentää manuaalisen työn määrää ja virheiden mahdollisuutta. Lisäksi on hyvä tehdä yhteistyötä kirjanpitäjän kanssa, joka tuntee arvonlisäverolainsäädännön ja voi auttaa pitämään yrityksen taloudenhallinnan kunnossa. 

See this content in the original post

Arvonlisävero on olennainen osa yritystoimintaa Suomessa, ja sen ymmärtäminen on välttämätöntä jokaiselle yrittäjälle. Arvonlisäverokannat vaihtelevat tuotteiden ja palveluiden mukaan, joten on tärkeää tietää, mikä verokanta soveltuu omalle liiketoiminnalle. Yleinen verokanta on 24 %, alennettuja verokantoja 14 % ja 10 % sovelletaan tiettyihin elintarvikkeisiin, ravintola-, kulttuuri- ja liikuntapalveluihin. Lisäksi nollaverokanta koskee tietyistä arvonlisäverosta vapautettuja tuotteita ja palveluita, kuten osakeyhtiön ostamista. 

ALV:n laskeminen, ilmoittaminen ja maksaminen oikein varmistaa, että yrityksesi täyttää lakisääteiset velvoitteet ja säilyttää taloudellisen tasapainon. Arvonlisäveron vähennykset ja vaikutus hinnoitteluun ovat keskeisiä tekijöitä, jotka yrittäjän tulee hallita. Tämä pätee myös tilanteisiin, joissa harkitaan yrityksen ostamista - on tärkeää ymmärtää, miten arvonlisävero vaikuttaa ostettavan yrityksen talouteen ja tulevaan liiketoimintaan. Hyvin hoidettu arvonlisäveroasiointi helpottaa kassavirran hallintaa ja parantaa liiketoiminnan kannattavuutta. Muista tarkistaa verokannat ja lainsäädäntö säännöllisesti, jotta yrityksesi toimii aina ajantasaisesti ja lakien mukaisesti.


Töölön Osakeyhtiötoimisto Oy on vuonna 1993 perustettu yhtiö, joka on myynyt yli 10 000 yritystä. Olemme erikoistuneet yritysten myyntiin uusille yrittäjille, tarjoten sekä uusia valmisyhtiöitä että vanhempia, jopa 10 vuotta toimineita yhtiöitä, jotka ovat lopettaneet liiketoimintansa. Toimintamme ytimessä on tarjota helpoin ja nopein tapa aloittaa yritystoiminta Suomessa.

Asiakkaamme valitsevat meidät, koska he arvostavat prosessin helppoutta, nopeutta ja luotettavuutta. Vahva brändimme Suomessa ja yrittäjien meille osoittama luottamus ovat keskeisiä kilpailuetujamme.